Nu går vi tættere pa ejendommene...

Nu er vi efterhånden kommet så langt i opbygningen af PKA Ejendomme og i dialogen med vores ejendomsadministrationsselskaber, at vi for alvor kan gå i gang med det, vi er sat i verden for – at gå tættere på ejendommene.

Article-TestImage Administrerende direktør, Henrik Dahl Jeppesen, løfter sløret for PKA Ejendommes fremtidige forretningsmodel.

Efter mange år med en udstrakt grad af outsourcing

I mere end 31 år har PKA arbejdet med en udstrakt grad af outsourcing af de opgaver og arbejdsprocesser, der er forbundet med ejerskab og forvaltning af porteføljen af investeringsejendomme. Outsourcing har gjort det muligt for PKA at fokusere på kernekompetencer og effektivisere driften ved at udnytte eksterne aktører, der besidder ekspertise inden for specifikke områder. Nu kan vi fortælle, hvordan vores langsigtede forretningsmodel kommer til at se ud, for at give et billede af, hvad det er for et PKA Ejendomme, vi er ved at bygge, en model der er designet til at styrke vores fremtidige position på markedet og skabe varig værdi for vores interessenter.

Vores ambition har været at skabe en forretningsmodel, hvor vi i højere grad selv står for de værdiskabende områder af forvaltningen af vores investeringsejendomme. Dette indebærer en mere selvstændig tilgang til ejendomsforvaltning, hvor vi integrerer nye teknologier og innovative processer for at optimere vores arbejdsmetoder og resultater. Vi gik i gang med at bygge PKA Ejendomme i begyndelsen af 2023, hvor vi gradvist satte et team sammen bestående af eksperter i ejendomsinvestering, forvaltning, og udvikling. Nu begynder vi på de næste skridt i arbejdet med at implementere vores fremtidige forretningsmodel, der vil sætte os i stand til at opnå vores langsigtede mål og visioner ved at udvikle og forfine vores kompetencer indenfor ejendomssektoren.

Hvad er den fremtidigei forretningsmodel?

Allerede i dag tager PKA Ejendomme naturligt langt hovedparten af de kommercielle beslutninger på ejendomsporteføljen, men ønsker derudover også en model, hvor vi selv varetager driftsherrerollen in-house, ligesom viceværterne i fremtiden også bliver en del af PKA Ejendomme. Sidstnævnte håber vi at kunne implementere senest med udgangen af 2024.

Vores fremtidige forretningsmodel indebærer, at vi fx fortsat vil have såvel portfolio management som asset management in-house, mens ejendomsadministrationen (fx huslejeopkrævning, varmeregnskaber, service- & driftsregnskaber, bogholderi mv.) vil forblive outsourcet til ejendomsadministrationsselskaber. Vores fremtidige forretningsmodel kommer derfor til at betyde ændringer i samarbejdet med vores ejendomsadministrationsselskaber, der skal implementeres i løbet af 2024. Vi ændrer således på nogle af opgaverne og snitfladerne mellem, hvad eksterne løser for os, og hvad vi selv ønsker at løse.

Fordelene ved in-house portfolio og asset management

  • Tæt kontrol og ejerskab: Beslutninger træffes direkte og i tråd med selskabets strategi.
  • Større fleksibilitet: Hurtigere reaktion på markedets ændringer.
  • Mere datatilgængelighed: Bedre overblik og mulighed for proaktive beslutninger.
  • Økonomiske gevinster: Besparelser på eksterne honorarer og større afkastpotentiale.
  • Tværfagligt samarbejde: Styrket dialog mellem drift, udvikling og ledelse.
  • Langsigtet værdi: Fokus på værdiskabelse og intern kompetenceopbygning.

Fordelene ved in-house portfolio og asset management

  1. Tæt kontrol og ejerskab: Beslutninger træffes direkte og i tråd med selskabets strategi.
  2. Større fleksibilitet: Hurtigere reaktion på markedets ændringer.
  3. Mere datatilgængelighed: Bedre overblik og mulighed for proaktive beslutninger.
  4. Økonomiske gevinster: Besparelser på eksterne honorarer og større afkastpotentiale.
  5. Tværfagligt samarbejde: Styrket dialog mellem drift, udvikling og ledelse.
  6. Langsigtet værdi: Fokus på værdiskabelse og intern kompetenceopbygning.

Fordelene ved in-house portfolio og asset management

  • Tæt kontrol og ejerskab: Beslutninger træffes direkte og i tråd med selskabets strategi.
  • Større fleksibilitet: Hurtigere reaktion på markedets ændringer.
  • Mere datatilgængelighed: Bedre overblik og mulighed for proaktive beslutninger.
  • Økonomiske gevinster: Besparelser på eksterne honorarer og større afkastpotentiale.
  • Tværfagligt samarbejde: Styrket dialog mellem drift, udvikling og ledelse.
  • Langsigtet værdi: Fokus på værdiskabelse og intern kompetenceopbygning.

Fordelene ved in-house portfolio og asset management

  • Tæt kontrol og ejerskab: Beslutninger træffes direkte og i tråd med selskabets strategi.
  • Større fleksibilitet: Hurtigere reaktion på markedets ændringer.
  • Mere datatilgængelighed: Bedre overblik og mulighed for proaktive beslutninger.
  • Økonomiske gevinster: Besparelser på eksterne honorarer og større afkastpotentiale.
  • Tværfagligt samarbejde: Styrket dialog mellem drift, udvikling og ledelse.
  • Langsigtet værdi: Fokus på værdiskabelse og intern kompetenceopbygning.

Styring af de værdiskabende områder

Præcist hvilke opgaver vi fremover selv ønsker at løse, og hvilke vi overlader til eksterne, er helt grundlæggende styret af et kommercielt ønske om at tage et større ansvar for alle de værdiskabende områder af forvaltningen af vores investeringsejendomme. Ét af disse områder er tilrettelæggelse, ledelse og styring af driften af ejendommene, bl.a. fordi en velfungerende, kontinuerlig drift med et godt kvalitets- og serviceniveau er afgørende for vores beboere og erhvervskunder samt for os som udlejer. Og vi kan begynde at arbejde med kundeoplevelsen og kunderejsen mv. I første omgang insourcer vi derfor driftsherrerollen, hvilket vil sige ledelse og styring af drift og vedligeholdelse, håndtering af indkøb mv.

Når vi er fuldt indfaset om et års tid, vil vores forretningsmodel se ud som illustreret i nedenstående værdikæde for fast ejendom.

Værdikæden illustrerer med de ’fyldte’ Harvey Balls de opgaver, vi altovervejende vil løse in-house, og de ’tomme’ Harvey Balls de opgaver vi vil have outsourcet. Desuden de ’halvt fyldte’ Harvey Balls der, hvor vi går tættere på og kombinerer med egne eksperter og eksterne leverandører, fx ejendomsadministratorer, mæglere og andre rådgivere.

Værdikæden for ejerskab og forvaltning af fast ejendom. Værdikæden for ejerskab og forvaltning af fast ejendom.

Hvad ligger bag?

Helt overordnet ønsker vi at være ejendomsselskabet med de bæredygtige og tidssvarende bolig- og lokaleløsninger, som er kundernes første valg. Derudover er der naturligvis et ønske om i fremtiden at tage en strategisk position i markedet, hvor ’vi er noget for nogen’.  Det betyder, at vi med andre ord er ved at bygge vores fremtidige værditilbud til vores ❤️beboere og erhvervskunder. Hvordan vores fremtidige værditilbud bliver, løfter vi successivt sløret for i de kommende år.

Det tager naturligvis tid at bygge, og vi kan ikke gøre det gennem en fortsat udstrakt grad af outsourcing. Det kræver, at vi selv har ’hånden på rattet’ med egen organisation, der løfter og styrer flere af opgaverne selv. Vi tror på, at vi får nogle mere konkurrencedygtige produkter og services i fremtiden.

Vi i PKA Ejendomme arbejder målrettet for at minimere den klimabelastning, der opstår, når ejendommene skal vedligeholdes

Henrik Dahl Jeppesen, administrerende direktør i PKA Ejendomme

En kundeorienteret virksomhed

Bag ændringerne ligger også et ønske om at drive en kundeorienteret udlejervirksomhed, herunder at give vores beboere og erhvervskunder et unikt værditilbud og en bedre kundeservice. Det betyder også, at PKA Ejendomme indenfor et års tid bliver langt mere synlige på ejendommene - og overfor vores beboere og erhvervskunder. Eller med andre ord stiller os ’foran’ og ’ved siden af’ vores ejendomsadministratorer fremfor ’bagved’.

Et eksempel på dette er at det i fremtiden bliver vores egne faste, dedikerede viceværter mv., som møder og servicerer vores beboere og erhvervskunder ude på ejendommene. Det forpligter, men vi tror også, at det er rigtigt, fordi vores bonitet og renommé som udlejer er vigtigt i konkurrencen om at tiltrække og ikke mindst fastholde beboere og erhvervskunder.

PKA Ejendomme ønsker at være en ansvarlig og ordentlig udlejer, der repræsenterer de værdier, der står bag PKA-fællesskabet, for derigennem at skabe bedre kommercielle resultater. Endelig tror vi på, at vi med eget team og ’hånden mere på rattet’ i højere grad kan sikre, at vores ejendomme bliver ved med at udvikle sig med særligt fokus på grøn omstilling og social ansvarlighed.

Vores fremtidige forretningsmodel indebærer også at vi bliver flere medarbejdere - og vi forventer at blive +100 medarbejdere når vi er fuldt implementeret. Vi kommer til at arbejde ud vores kommende hovedkontor i Skovlunde samt et regionskontor i Aarhus. Og ikke mindst fra mange af vores fantastiske ejendomme.

Vores beboere og erhvervskunder samt leverandører og samarbejdspartnere orienteres naturligvis i takt med, at vi i løbet af 2024 og fremadrettet får implementeret de ønskede forandringer, der i sin helhed skaber vores nye forretningsmodel og fremtidige værditilbud.